28.6.2015

מנערה עלומת שם למזימות בינלאומיות - סיפורה הסוער של המונה ליזה

המונה ליזה היא ללא כל צל של ספק הציור המפורסם ביותר בעולם. ליאונרדו דה וינצ'י צייר אותה בתחילת המאה ה-16 ועד היום מגיעים מיליוני תיירים לראות אותה במוזיאון הלובר בפריז. למעשה, המונה ליזה עצמה היא אחת הסיבות המרכזיות לפופולאריות של טיסות לפריז בקרב משפחות, זוגות צעירים וכמובן חובבי אמנות. אך מה הסיפור של המונה ליזה וכיצד הפכה נערה עלומת שם למקור בלתי נדלה לסיפורים ומזימות בינלאומיות?

הסיפור הסוער של המונה ליזה יכול לפרנס מאות ספרים, סדרות וסרטים. ראשית, כדאי להתחיל ולציין שמדובר בסך הכל על דיוקן של אישה. עד המאה ה-19 לא יוחסה חשיבות מסוימת לציור הזה ורק לאחר מכן הוא הפך לאחת מיצירות האמנות הנודעות בעולם. במאה ה-20 לבדה שימשה המונה ליזה מקור השראה להערצה לצד מחאה, לעג לצד כבוד וחיקוי לצד שעתוק.

שנית, המונה ליזה היא דימוי שמקבל ביטוי במוזיקה לא פחות מאשר בספרות או בציור. כל אחד תופס בצורה שונה את הציור והפרטים היחידים שברורים לגביו הם טכניים בלבד. זהו ציור שמן על עץ צפצפה, בגודל של 77X53 ס"מ ועם שכבה עבה של לכה להגנה.

ההיסטוריה של המונה ליזה

אחרי שמקבלים את הרקע לציור של המונה ליזה, קל יותר להבין מדוע מדובר על סיפור היסטורי יוצא דופן מבחינת היקף, תקופות, תרבויות ויבשות. העבודה על המונה ליזה הסתיימה ככל הנראה בשנת 1506 או 1507, כאשר בשנת 2006 נתגלו שכבות נסתרות בציור. באחת השכבות נחשף צעיף ששימש בתחילת המאה ה-16 נשים בתקופת ההריון. זו עובדה המחזקת את ההשערה לפיה המצוירת היא ליזה גרארדיני, שלה נולד בן שני בשנת 1502.

במלחמת העולם השנייה עברה המונה ליזה את התלאות הקשות ביותר. היא הוברחה יחד עם מאות יצירות אמנות אחרות מתוך מוזיאון הלובר במבצע שאורגן על ידי סגן המנהל. לאחר מכן הוסתרה המונה ליזה במספר מקומות ברחבי צרפת, כאשר לאורך השנים היו לא מעט ניסיונות לגנוב אותה. במחצית השנייה של המאה ה-19 התייחסו כותבים לדמות המצוירת וניסו לאפיין אותה, בעוד בעשור השני של המאה ה-20 ומיד אחרי המלחמה רווחו אזכורים שלה בהצגות ומופעים. בשנות ה-40 של המאה הקודמת פרסם סלבאדור דאלי את הגרסה שלו למונה ליזה והציב רף חדש בכל הנוגע לזיהוי שלה עם אמנות קלאסית ומודרנית כאחד.

סוד הקסם של המונה ליזה לא פוענח וכל אחד יכול להגיע למסקנות אחרות לגביה. אנשי מקצוע משתמשים בציור כדי להצביע על טכניקת ספומאטו המקנה לדמות תחושה שהיא עומדת לחייך, בעוד אחרים יעדיפו להתמקד באלמנטים מהברית החדשה המופיעים ברקע. בכל מקרה מומלץ לראות לפחות פעם אחת בחיים את המונה ליזה מקרוב ולחוות דעה אישית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה