28.6.2015

טיפול באמצעות אמנויות: הפסיכודרמה

טיפול באמנויות הינו הליך טיפולי-שיקומי המיועד בעיקר לאנשים הסובלים מקשיים רגשיים, התפתחותיים ונפשיים. המיקוד באמנויות השונות נועד לאפשר למטופל לחשוף תהליכים נפשיים מודחקים ולא מודעים, ובאמצעות הבעתם בדרכים לא מילוליות להתמודד עם הקושי ולגלות את הפוטנציאל הטמון בו. בין יתר התחומים בתחומי הטיפול באמנויות תוכלו למצוא טיפול באמצעות מוסיקה, טיפול בתנועה, טיפול באמצעות ביטוי אמנותי כגון: ציור, פיסול, צילום וכדומה.

אחת מהשיטות הנפוצות ביותר בתחומי טיפול באמצעות אמנויות היא שיטת הפסיכודרמה. שיטת טיפול זו היא למעשה שיטת טיפול אישית המיושמת במסגרת קבוצתית או אישית, ובמהלכה הקבוצה ממחיזה (מלשון מחזה) חוויות עבר וקשיים עימם מתמודד כל אחד ואחת מחברי הקבוצה. פסיכודרמה כאמצעי טיפול באמנויות עושה שימוש במשחק תפקידים ובפעולה הדרמטית המאפשרת למטופל להעלות חוויות מהעבר ובאמצעות קיומה של חוויה מתקנת במסגרת משחקי התפקידים או ההמחזה להוביל לשיפור בתחושת הערך האישי ובהתמודדות עם הקושי ממנו סובל המטופל. הפסיכודרמה בדומה ליתר שיטות טיפול באמצעות אמנויות משתייכת לתחומי הרפואה המשלימה.

הכשרת מטפלים באמנויות


טיפול באמצעות אמנויות מוענק על ידי מטפלים באמנויות, או לחילופין, על ידי פסיכולוגים ועובדים סוציאליים בהתאם להכשרתם. מסלולי הכשרתם של מטפלים באמנויות הם בחלק גדול מהמקרים מסלולי לימוד לתואר שני. במקביל, גם בעלי רקע באמנויות יכולים להצטרף למסלולי הכשרת מטפלים אמנותיים, ולצורך כך הם נדרשים בהשלמות לימודיות בתחום הפסיכולוגיה. מסלול הלימודים כולל גם תקופת התמחות בת שנתיים-שלוש בעבודה טיפולית בבתי חולים, מרכזים לבריאות הנפש, תחנות לטיפול בילד ובמשפחה וכדומה.

טיפול באמצעות הפסיכודרמה – למי הוא מיועד?

בדומה לכל שיטת טיפול אחרת באמצעו אמנויות, גם טיפול באמצעות הפסיכודרמה מיועד לאנשים הסובלים מקשיים רגשיים, התפתחותיים או נפשיים. בקבוצות הפסיכודרמה השונות ברחבי הארץ, תוכלו למצוא נשים וגברים המתמודדים בין היתר עם בעיות ביחסי הורה-ילד, בעיות זוגיות, אובדן ושכול, משברי גיל ועוד.

לימודי פסיכודרמה –נושאי הלימוד

לימודי פסיכודרמה המיועדים לצרכי הכשרת מטפלים באמצעות אמנויות בשיטה זו, כוללים מגוון רחב של נושאי לימוד, לרבות קורסי פסיכולוגיה, פסיכודרמה, הפרעות קשב וריכוז בקרב מבוגרים וילדים, טיפול בילדים ועוד. לימודים אלו אורכים כשלוש שנים והם כוללים הכשרות מעשיות לצד לימודים תיאורטיים. במהלך הלימודים, הסטודנטים נחשפים לעולמות התיאטרון והמשחק. מסלול לימודי הפסיכודרמה נלמדים בישראל במסגרת לימודי תעודה והם נועדו לצורך הכשרה והסמכה של הסטודנט לטיפול בתחום. ברוב המקרים, בוגרי הלימודים יוכלו להשתלב בשוק התעסוקה כמטפלים אמנותיים במסגרת פתיחת קליניקה פרטית משלהם. כמו כן, בוגרי הקורס יוכלו להשתלב כמטפלים אמנותיים במוסדות רפואיים שונים כגון:  בתי חולים, מרכזים לבריאות והתפתחות הילד, בתי חולים ועוד.

לסיכום, מטפל באמנויות מהווה את אחד מהתחומים המקצועיים המאתגרים ביותר. כיום, תוכלו למצוא מגוון רחב של תחומי טיפול באמנויות, כאשר הנפוץ והבולט שבהם הוא תחום הפסיכודרמה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה