23.4.2013

אמנות יוון העתיקה


במסגרת לימודי אמנות נחשפים הסטודנטים אל השפעות היסטוריות רבות אותן ניתן למצוא עד היום על גבי מוצרי תרבות פופולארית. תכניות לימוד כוללות תואר ראשון באמנות, תואר בקולנוע ולימודי תעודה, תואר שני בחינוך לאמנות, לימודי המשך באמנות, עיצוב ופיתוח משחקים, לימודי תעודה באמנות ותכנית אישית, טיפול באמנות והכשרת מדריכים לאמנות. יחד עם זאת ועל אף המבחר המרשים של לימודי אמנות, נדמה כי בבסיס כל תכניות הלימוד עומד נושא מרכזי שאי אפשר להתעלם ממנו: אמנות יוון העתיקה.

מאפייני הסגנון היווני

מומחי אמנות טוענים בתוקף כי אמנות יוון העתיקה היא הסגנון האמנותי המשפיע ביותר על העולם המערבי. טענה זו אינה מובנית מאליה, בעיקר לאור המהפכנות שנקשרה בשמה של אמנות יוון העתיקה. אמנות זו כוללת בעיקר את תחום הפיסול, האדריכלות והקתדרות ומבחינה גיאוגרפית ניתן למצוא את מאפייני הסגנון ביוון העתיקה ומסביב לים האגאי. רוב היצירות שנשמרו מתקופת יוון העתיקה מתוארכות באלף הראשון לפני הספירה אך קיימות גם עדויות ליצירת קדומות יותר.

הבסיס הנכון עבור לימודי אמנות

אמנות יוון העתיקה מהווה את הבסיס של לימודי אמנות בשל האופן בו היא משקפת חיבור בין תשוקות, דחפים ופרקטיקה. אמנות יוון עברה תהפוכות רבות והושפעה מהתרבות, מהמוסר ומדרכי המשפט העתיקים לא פחות מאשר מהיכולות של האמנים. במהלך לימודי אמנות ניתן להבין מה עמד בבסיס של אמנות יוון העתיקה ומה הפך אותה לחשובה כל כך עבור התרבות המערבית. על מנת לעשות זאת יש לבצע סקירה של התקופות העיקריות באמנות יוון העתיקה. נושאי לימוד אלו הם הליבה של לימודי אמנות ומטרתם היא לחשוף את הסטודנטים אל סוגיות ותהליכים ארוכי טווח. אמנות יוון העתיקה התחילה בתקופה הגיאומטרית והדמוי מזרחית, המשיכה עם התקופה הארכאית ועם התקופה הקלאסית והגיעה לשיאה במהלך התקופה ההלינסטית. לצד התפוררות החברה היוונית הצליחו האמנים העתיקים לשמור על קריטריונים גבוהים, להחזיר את הפאתוס וליצור עבודות פיסול תוך התמסרות לתענוגות הגוף והרגיעה.

נשענים על ההיסטוריה – למען העתיד

לימודי אמנות חייבים להדגיש את המאפיינים של יוון העתיקה. רק תוך הישענות על ההיסטוריה ניתן להשיג עתיד מבטיח עבור תחום האמנות. למרות שכל יוצר או סטודנט לאמנות מביא לידי ביטוי רק את עצמו ואת ההשפעות שיש עליו, אמנות יוון העתיקה מצליחה לגשר על הפערים ולהוות רכיב משותף עבור אמנים בתחומים שונים. האמנות היוונית התקיימה מעל 1,000 שנים אך היכולת שלה להשפיע על אמנים חדשים קיימת עד היום. ניתן לראות זאת לא רק במסגרת לימודי האמנות, אלא גם באופי היצירות המגיעות למוזיאונים וביכולת למדוד ולהשוות בין אמנים שונים. אי אפשר לדעת מה יוליד יום בהקשר של אמנות מודרנית, אך אין ספק שיוון העתיקה תמיד תישאר ברקע ותספק מקור השראה מרכזי וייחודי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה