9.3.2010

אומנות, היכן היא התחילה?

אומנות היא חלק בלתי נפרד מחיינו, בין אם אנו עוסקים בה או בין אם אנו צרכנים שלה. המרכזיות של המפעל האנושי שנקרא אמנות אינה פסחה על זמנים אלו בהן דרכי ההבעה של האומן רק הולכות ומשתכללות. מיוון העתיקה ועד ימי אווטאר התלת מימדי, אמנות היא חלק מרכזי בקיום האנושי, ושלל תחומיה ממשיכים להוות השראה לכל אדם על גבי הגלובוס.


לפני שלושים ושלוש אלף שנים חי בן אנוש באיזור שנקרא עכשיו גרמניה, וגילף דמות גבר עם ראש של אריה מחומר השנהב שנלקח משיני ממותה. פסלי שנהב אחרים נמצאו בסמוך: חתולים, סוסים, ביזונים, וממותה עם כמה סימנים מחורצים. חלק מהציורים שנמצאו במערה פרה-היסטורית בצרפת צוירו לפני שלושים אלף שנה, וציורים כאלו התגלו באתרים קדומים בכל רחבי העולם.


היכן ומתי התחילה האמנות היא שאלה מסובכת יותר ממה שזה נראה, היות והחוקרים תלויים בגחמות של שימור ולפעמים גם באידיאולוגיה. דוגמא טובה לכך אפשר לראות בממצא מרמת הגולן: על חלוק מברכת רם נמצאו קווים כלליים מאוד של דמות אישה – ספק ציור, ספק חולות הזמן שנגסו באבן. בכל אופן, חלוק נחל מעוטר זה תוארך כבן מאתיים שלושים אלף שנה! האם זו אכן אמנות עתיקה או שמא הדימיון הפרוע של הארכיאולוגים החוקרים?
אומנות מוגדרת כשימוש במיומנות ודימיון ביצירת אובייקטים אסתטיים, סביבות או חוויות, שניתן לחלוק עם אחרים, כאשר בדרך כלל היא פונה לרגשות, לתחושות, ולאינטלקט של הקהל. האמנות כוללת מגוון רחב של יצירה אנושית והדרכים לבטאה הם רבות, וכוללות, בין השאר, מוזיקה, ספרות, קולנוע, צילום,  ציור, פיסול, מחול, ותיאטרון. משמעות האמנות היא לחקור ענף של הפילוסופיה הידוע בשם אסתטיקה. את מירב השראתה שואבת האומנות מחיי היום יום, וכך בתהליך יצירתו של האומן יש תהליך של מימזיס – חיקוי החיים כפי שמשתקפים בדימיונו של האומן היוצר. (חוג צילום - לילדים, נוער ומבוגרים)
את תחומי האמנות ניתן לחלק בגדול לשלוש קבוצות:
(1) אמנות פלסטית, כגון ציור ופיסול. בתחום זה האמן פועל בדרך כלל לבדו.
(2) אמנות במה, כגון תיאטרון ומחול. בתחום זה האמן פועל בדרך כלל בקבוצה.
(3) אמנות ויזואלית, כגון קולנוע, צילום, ואנימציה. בעוד שציורים ומחזות היו קיימים משחר הציביליזציה המודרנית (ימי יוון העתיקה), הרי שתחומי הצילום והקולנוע המאגדים בתוכם תחומים שונים של אמנות התפתחו רק במאה השנים האחרונות, עם התפתחותה הטכנולוגית של המצלמה.
בתחום הקולנוע למשל, באים לידי ביטוי שלל אומנויות כמו ספרות (כתיבת תסריט), תיאטרון (שחקנים), צילום (קומפוזיציה של הפריים) ואמנות פלסטית (עיצוב סט הצילום), והעבודה האמנותית היא מאמץ משותף של מספר רב של אמנים – כותבים, במאים, שחקנים, צלמים ומעצבים.


אם נפשט את האמנות ליסוד שלה, נגלה כי האמנות פועלת בשני מישורים עיקריים:
(1) המישור הריאליסטי – בה האמנות מנסה לחקות את המציאות במדויק. דוגמא לכך ניתן לראות בציורים של הצרפתי אדגר דגה מהמאה התשע עשרה, שהעבירו במדויק את תווי הפנים של מושא הציור, כאילו הצייר שימש כצלם קדום, כמו גם את החלל בו הוא נמצא.

(2) המישור הפנטסטי – בה האמנות מייצגת עולם דימיוני, מופלא או מסוייט, שמייצג את תחושות ורגשות האמן. דוגמא טובה ניתן לראות אצל הצייר ההולנדי ואן גוך מהמאה התשע עשרה, שהשמיים הסוערים והלא מציאותיים שצייר משקפים את נפשו הפרועה של האמן. כמובן שיצירות רבות משלבות בין ריאליזם לפנטזיה, ולמעשה משחקות על ציר אמנותי בסיסי של מציאות מול דמיון – אמת מול שקר – שליווה את האמנות מאז ערש התרבות המערבית, ועדיין ממשיך להצית השראה באמנים מכל רחבי העולם.

מידע שימושי:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה