27.12.2014

האם עיצוב אופנה נחשב אומנות

רבים שואלים האם עיצוב אופנה נחשב לאומנות. מאמר זה מוקדש עבור כל אותם האנשים שטועים לחשוב כי עיצוב אופנה הוא אינו פן אומנותי.

מהי אומנות

ההגדרה המילונית של אומנות היא מלאכה המתבצעת על ידי אומן המומחה בתחומו, כך שלכל תחום יצירתי נדרשת מומחיות המוכיחה עצמה כאומנות. אופנה אומנם נכתבת על ידי החברה והיא שתקבע האם האופנה מודרנית או לאו, אך האומן דהיינו מעצב האופנה, הוא זה שייצר את הבגד והציע כמו גם הנגיש אותו לקהל הצרכנים ועל כן ניתן לקבוע כי האומן הוא שמכתיב את האופנה הרווחת בעידנים השונים.

כל מעצב אופנה יעצב את בגדיו בהתאם למורת רוחו, בין אם יהיה זה בהתאם לבחירת חומרי הגלם, ביחס לסגנון הפריט המעוצב ועוד, כך שניתן לומר שהיצירתיות היא שתכתיב את התוצאה הסופית.

עיצוב אופנה כחלק בלתי מתפשר מתחום האומנות 

אומן הוא אדם היוצר יצירות חדשות המופצות על פי רוב לכלל. אין ספק כי מעצב אופנה יוצר בכל עידן פריטי לבוש בעלי גזרות שונות ומגוונות הנרכשות על ידי הכלל, מי מאלו שרוכשים את היצירה משום אהבתם לתוצאה ומי מאלו שרוכשים אותה בשל "הלחץ החברתי" דהיינו הסיבה שהכלל אוהב גורמת להם עצמם לאהוב גם כן.

היכולת לייצר פריט אופנתי שיהיה נחלת הכלל, מעידה על אומנות בפני עצמה. לא כל פריט אופנתי הוא פריט נרכש אך בהחלט כל פריט אופנה נחשב ליצירה בה יכול להתגאות היוצר.

אמנים רבים ובעיקר המצליחים ביניהם (שהצליחו בין היתר לצבור הון במהלך חייהם), נוטים להרחיב את תחום עיסוקם ולייצר מוצרים משלימים, לדוגמא ג'ורג'ו ארמני שהחל את דרכו כמעצב אופנה והמשיך לייצר משקפי שמש, בשמים לרבות armani cade ועוד.

תצוגת אופנה מעידה על אומנות 

אמנים רבים בין היתר ציירים, פסלים, צלמים ועוד, נוהגים להציב את יצירותיהם בגלריה בה הם מפיצים את האומנות עליה שקדו, מה גם אמנים שהלכו לעולמם ויצירותיהם מוצגות במוזיאונים. תצוגות האופנה בהן מתהלכים דוגמנים ודוגמניות שעל גופם הם עוטים את היצירה האופנתית של מעצב האופנה, משתווה באופן ישיר למוזיאונים ולגלריות. עצם העבודה הרבה עליה שקד מעצב האופנה והתוצאה שנרקמה, הם המאפשרים לו להקים תצוגת אופנה בה יוצגו יצירותיו. אוהבי האופנה לוקחים חלק בתצוגות ואף קיימים מגזינים רבים המפרסמים את התצוגות ופריטי האופנה החדשים שחודרים לשוק, אז אם זה לא
יצירת אומנות מהי יצירת אומנות?

לסיכום – התשובה על השאלה " האם עיצוב אופנה נחשב אומנות" היא בהחלט כן. לא ניתן להתעלם מהעובדה כי מחומר גלם יוצר האומן (מעצב האופנה) פריטי לבוש בסגנונות רבים ומגוונים, מהם נהנים צרכנים רבים בישראל בפרט ובכל רחבי העולם בכלל. יצירת פריט הלבוש המאפיינת כל מעצב אופנה היא יצירת אומנות בפני עצמה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה