28.11.2014

תחומי אמנות מתקדמים

בשנים האחרונות אנו עדים למסלולים חדשים בתחומי האמנות והתרפיה. מאמר זה יעזור לקוראים להכיר את תחומי האמנות המתקדמים, כמו תרפיה באומנות ועוד.

אמנות- חשיבותה

אמנות היא חלק בלתי נפרד מהחיים של כל אחד ואחת מאיתנו. גם אם אין אנו עוסקים בתחום אמנותי מסוים או מבקרים בתערוכות, קונצרטים, תיאטרון ותצוגות שונות, הסביבה בה אנו מתגוררים ובה אנו חיים חושפת לפנינו תרבות בה מוטמעת האמנות. אמנות יכולה לבוא לידי ביטוי בציורים, פסלים, שירה, תיאטרון, נגינה, ריהוט בהתאמה אישית והרשימה עוד ארוכה. אמנות נעשית על ידי אמן במסגרת כללים מסוימים והגבלות  או במסגרת הרצון החופשי של האמן. אמנות היא יצירה שמערבת אסתטיקה, חופש ביטוי ומסר מסוים. בשנים האחרונות ניתן לזהות מסלולים שונים ללימודי אמנות ומקצועות שונים בהם נעשה שימוש רב באמנות בתחומי התרפיה והפסיכולוגיה.

תחומי אמנות מתקדמים

קיימים תחומי אמנות רבים בהם משתמשים למטרות תרפיה, כמו למשל תרפיה באמנות, תרפיה על ידי מוזיקה, פסיכותרפיה, גשטלט, פסיכודרמה ועוד. אחד מהתחומים המוכרים ביותר ותחום שמוגדר כתחום אמנות מתקדם הוא תרפיה באומנות. תרפיה זו שנקראת פעמים רבות גם 'טיפול באומנות' היא שיטה מוכרת אותה לומדים במסגרת מוסדות חינוך מוכרים בארץ ובחו"ל. שיטה זו משתייכת אל תחום הפסיכותרפיה וכוללת טכניקות שונות בהן מעורבים צילום, פיסול, ציור ותחומים נוספים של האמנות. בנוסף, היא כוללת טכניקות טיפול מתוך עולם הפסיכולוגיה. שיטה זו עוזרת רבות לאנשים שאינם מעוניינים להיעזר בשירותיהם של פסיכולוגים וזאת משום מחסום או משום ששיטת טיפול זו לא עזרה להם בעבר או פשוט אינה מתאימה להם. תחום טיפולי זה נהוג פעמים רבות כאשר מטפלים בילדים. שיטה זו עוזרת להתמודדות במצבים של מתח, משבר, שינויים בחיים וטראומות והיא נחשבת "רכה" יותר ביחס לשיטות האחרות ולכן מותאמת יותר לילדים.

תואר ראשון ותואר שני בטיפול בתרפיה

יש אפשרות ללמוד תחומים שונים של האמנות ותרפיה במסגרת לימודים לתואר ראשון, אך מרבית מסלולי ההכשרה המתקדמים למטפלים באמנות מיועדים לאנשים שכבר סיימו את התואר הראשון שלהם ופעמים רבות לאנשים עם ניסיון בתחום זה או אחר של האמנות/פסיכולוגיה/סוציולוגיה. הלימודים כוללים צד עיוני וצד פרקטי מעשי, בו הסטודנטים מתנסים בעבודה הטיפולית במסגרות שונות, כמו קופות חולים, מרכזי בריאות נפש, מרכזים פרטיים ועוד. חשוב להבין כי מלבד תחום התרפיה באמנות, יש סוגים נוספים של תחומי אמנות מתקדמים אותם ניתן ללמוד, כמו למשל תחום החינוך לאמנות, לימודי תואר שני באמנות עיונית, טיפול על ידי אמנות חזותית, הדרכה לאמנות ועוד.

לסיכום, נכון להיום יש אפשרות ללמוד תחומי אמנות מתקדמים, אם בתחום התרפיה ואם בתחום העיסוק האישי ומשם להמשיך ולשלב את האמנות בצורה מקצועית בתחום התעסוקתי בו אתם מעוניינים. טרם ההחלטה ללמוד תחום זה או אחר, ההמלצה היא לפנות אל ייעוץ במוסד החינוכי בו אתם מעוניינים ללמוד וזאת על מנת להבין את מסגרת הלימודים המוצעת, התכנים השונים של מסגרת זו ולהתרשם מהמקום עצמו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה