27.2.2013

טיפול באמנות - כוחה של היצירה


יצירות אמנות שימשו את בני האדם כמעט לכל אורך ההיסטוריה לצורך פיתוח המחשבה, הדעת ויכולת ההבחנה התרבותית. אך יחד עם זאת, רק בשנים האחרונות החלו טכניקות הטיפול באמנות להשתלב בתחומים הקליניים המוסדיים. כיום כבר ידוע כי טיפול באמנות מעניק יתרונות ייחודיים לקהל יעד מגוון. בעזרת טיפול באמנות ניתן לפנות אל ילדים, צעירים, מבוגרים ואפילו בני זוג. מלבד ההיבט הפרקטי של הטיפול, האמנות מצליחה לספק פרספקטיבה חדשה להעצמה אישית ולהשתלבות חברתית מוצלחת.

מה צריך לדעת על הטיפול באמנות?

הטיפול באמנות משלב את תחום האמנות עם הפסיכולוגיה. המטרה היא להשתמש באמנות כאמצעי חזותי המסמן תחושות, רגשות ומחשבות אותן קשה ולעיתים אפילו בלתי אפשרי להעביר במילים. מבחינת המטופלים, אין צורך בכישרון מיוחד על מנת לעבור טיפול באמנות. תכנית הלימודים נועדה להטמיע אצל הבוגרים תפיסות חדשות וטכניקות מתקדמות אשר מבטיחות איזון מלא בין מטופלים במצבים נפשיים שונים. הטיפול בעזרת אמנות נשען על גישה פסיכודינאמית והיא כוללת תפיסות עולם מגוונות. אחד היתרונות של מסלולי הלימוד של הטיפול באמנות הוא החשיבה העצמאית של הסטודנטים. הגישה לא רק מעניקה סל פתרונות שלם ומגובש, אלא גם מאפשרת לכל בוגר להביע את עצמו ולספק השראה למטפלים אחרים. 

מסלול הלימודים של טיפול באמנות

כוחה של היצירה מתגלה במלוא עוצמתו בעזרת טיפול באמנות. קשה להעריך עד כמה תחומי אמנות כגון פיסול, ציור ועוד יכולים לעורר אצל האדם את המאווים הנסתרים. כל שנת לימודים במסגרת מסלול ההכשרה מתמקדת באספקט אחר של הטיפול. בשנה הראשונה נערכת היכרות בין הסטודנטים לבין השפה הטיפולית האמנותית הבסיסית. בשנה זו נטעים היסודות של לימודי הפסיכולוגיה והפסיכותרפיה והסטודנטים מקבלים הזדמנות לצפות במטפלי אמנות במהלך העבודה בשדה. לעומת זאת, בשנה השנייה מתמקדים הלימודים בטיפול בילדים, בנוער ובקבוצות. בשנה השלישית מועמקת הזהות המקצועית של המטפל ובשלב האחרון נערכת הכשרה מעשית.

הופכים את היצירה למשאב

היצירה היא מפגש אינטרסובייקטיבי בין המטפל לבין המטופל. מבחינת המטופל, ההזדמנות ליצור משהו חדש יש מאין מעוררת את הביטחון העצמי ומספקת רפרטואר עצום של כלי הבעה. המטפל יכול להיעזר בתוצאה הסופית של היצירה או להתבונן בדרך שהביאה אליה. אוכלוסיות מגוונות עושות שימוש ביצירות והמטופלים מגלים תוך זמן קצר יכולות חדשות. את המשמעות של היצירה עבור המטופלים ניתן לראות בתחומי בריאות הנפש, מערכת החינוך, בתי הכלא, מוסדות הרווחה והסיעוד, בתי אבות גריאטריים ועוד. הטיפול באמנות אינו מגביל אף אחד מהצדדים ולכן כוחה של היצירה הוא על-זמני. באמנות אין יצירה אשר נוצרת בחלל ריק. עצם ביצוע פעולת היצירה הוא עדות לאקטיביות ולרצון להיפתח. כאשר המטפל הנכון נמצא במקום הנכון, מימד היצירה הופך למשאב אדיר אותו לא ניתן להשיג באף דרך אחרת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה