28.5.2014

סוגי טיפולים באמנות

טיפול בסוגי אמנויות שונים הוא טיפול הנעשה באמצעות יצירה והבעה והוא שייך לענף הפסיכותרפיה המתחלק לכמה תתי טיפול עיקריים: טיפול באמנות חזותית וטיפול באמנות פלסטית, טיפול במוזיקה, טיפול בתנועה, טיפול בדרמה וגם טיפול בפסיכודרמה ובביבליותרפיה. כל הטיפולים שניתן להכניסם תחת הכותרת טיפול באמנות מדגישים את כוחותיו של האדם ואת פוריות העשייה שלו ולכן מדובר על טיפול רגשי המתאים במיוחד לאלו שמתקשים בביטוי מילולי של רגשותיהם ולמי שמתקשה להתחבר לרבדים העמוקים של הרגשות שלהם. הכוח המרפא בטיפולים הללו טמון בכוחה של העשייה האמנותית. למעשה, תרפיה באמנות מוסיפה מימד נוסף לטיפול אשר מסייע בהעצמת הכוחות הנפשיים של המטופל, מה שבתורו מעודד את חיזוק כושר ההסתגלות ואת ההתמודדות עם העכבות והדפוסים ההגנתיים.

למי זה מתאים

השימוש הנרחב באמנות מאפשר הבעת תכנים שאינם מודעים וזה נעשה באופן חווייתי ומעבר לשימוש במלים. טיפול באמנות מאפשר העלאת תכנים מתוך התת מודע אשר מודחקים וכאשר הדבר נעשה באופן אמנותי, זה מסייע בהתמודדות עם ההתנגדויות השונות שיכולות לעלות לפעמים במסגרת הטיפול. מכיוון שבתהליך של תרפיה באמנות, מחשבותיו ורגשותיו של האדם זוכים לביטוי באמצעות דימויים ולא באמצעות המילים, מדובר על טיפול רגשי המתאים לבני האדם שמתקשים לבטא את רגשותיהם ולבני האדם המתקשים להתמודד עם מצבי מתח, משבר ועם מצבים המעוררים קשיים רגשיים.
תרפיסטים באמנות משתמשים בגישה פסיכואנליטית אשר מעודדים את הביטוי היצירתי של החוויות הפנימיות ושל הדימויים הספונטניים וזה מאפשר חיבור לחוויות קודמות ולזיכרונות טראומטיים על מנת לטפל בהם ולהשיג הקלה על הטראומה. מכיוון שלעשייה האמנותית יש חיבור ישיר למקורות הכוח החיוניים שנמצאים אצל המטופל, טיפולים באמנות מאפשרים את החיבור לגרעין הבריא ולפוטנציאל של ההחלמה הטמון בכולנו.

סוגים שונים של טיפולים באמנות


טיפול באמנות כמשחק ופנטזיה, טיפול למטרת שימור הדימויים, טיפול להשגת הביטחון וטיפול למטרת ההתמודדות עם חוסר הארגון הם רק דוגמאות בודדות למגוון עצום של טיפולים הקיימים היום אשר משתמשים באמנות ויצירה על מנת להשיג תוצאות. כל הטיפולים באמנויות נחלקים לטיפולים המותאמים במיוחד לילדים למתבגרים, ליחידים, לקבוצות, למשפחות ולזוגות. במילים אחרות, טיפולים באמנויות יכולים להיות מכל סוג, זאת אודות לגמישות ההתאמה שלהם, הן ברמה של קהל היעד והן ברמה של סוג העשייה האמנותית שעומדת במרכז הטיפול. המטפל יבחר את טכניקת הטיפול שיכולה להיות אמנות חזותית כמו ציור או צילום אשר מפתחות את היצירתיות של האדם, כאשר מטרתו העיקרית של הטיפול היא להסב את תשומת ליבו של המטופל לתהליך היצירה על מנת להרחיקו מצד אחד מהקושי ומצד שני לחבר אותו אל הגרעין של הקושי הזה.
כלים אומנותיים בהם משתמשים בטיפולים הללו מאפשרים לזהות את דפוסי ההתנהגות ואת הרגשות והמחשבות של המטופל, על מנת לגלות תובנות ולפתח הבנה מעמיקה לגבי עצמו,שתוביל בתורה לגילוי עצמי ולהתמודדות טובה יותר עם הסביבה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה