20.2.2014

נסתרות הן דרכי האמנות

טיפול באמנות שנקרא לעתים גם "טיפול ביצירה והבעה" מגיע מענף הטיפול הקרוי פסיכותרפיה. הטיפול באמנות מציע מבחר דרכים שאינן מילוליות לביטוי עצמי רגשי ולביטוי עצמי תחושתי. השיטות השונות שנכללות תחת הגדרת המטריה של טיפול באמנות עוסקות מצד אחד באבחון ומצד שני בטיפול במגוון רחב של אנשים שסובלים מהפרעות נפשיות, קשיים רגשיים שונים, ליקויים חברתיים והתפתחותיים וכן באנשים שסובלים מפגיעות פיזיות שונות. בין יתר הטכניקות ניתן למנות למשל טיפול בתנועה ומחול, טיפול באמנות חזותית, פסיכודרמה, טיפול במוזיקה ועוד.

באילו מקרים יכול הטיפול באמנות לסייע?

הטיפול באמנות מתאים לבני כל הגילאים כיוון שכל טיפול מותאם באופן אישי למטופל בהתאם לגילו וצרכיו הספציפיים. בין יתר הבעיות שניתן לעשות עבורן שימוש בתחום הטיפולי המיוחד הזה ניתן למנות למשל בעיות של דימוי עצמי נמוך, הפרעות אכילה שונות, כפייתיות ונוקשות, הפרעות של קשב וריכוז, קשיי דיבור לרבות גמגום, דיכאון, מחלות פסיכוסומטיות שונות, בעיות פיזיות מגוונות לרבות בעיות במערכת העיכול, קשיי הבעה, קשיים בהסתגלות חברתית ועוד.

ההבדלים בין טיפול באמנות לטיפול פסיכולוגי

האמצעי המרכזי שעושים בו שימוש בטיפול הפסיכולוגי הוא דיבור. עם זאת, כיום ידוע שזהו בהחלט לא אמצעי התקשורת והטיפול היחיד שניתן להשתמש בו. בניגוד לטיפול הפסיכולוגי הקונבנציונאלי, מציע הטיפול המיוחד הזה שימוש במגוון עצום של אמצעי הבעה כגון תנועה ויצירה. בנוסף לכך, המטפלים באמנויות אינם פסיכולוגים כי אם אנשי מקצוע שהוכשרו לטפל באמנויות באופן מיוחד. מדובר על מסלול הכשרה קצר יותר שלרוב כרוך בלימודי תואר שני. בדומה לטיפול פסיכולוגי, גם בעזרת טיפול באמנות ניתן לחשוף תהליכים נפשיים ולאפשר העלאה של רגשות לא מודעים לפני השטח.

הסגולות של ריפוי באמנות

לטיפול באמנות ישנן סגולות רבות שמאפשרות להביא לשיפור משמעותי במצבם של המטופלים. הסיבה לכך נעוצה במספר גורמים וביניהם העובדה שדרך העשייה האמנותית אפשר לייצג את היחסים ואת האינטראקציה בין המטופל למטפל. בנוסף לכך בעזרת היצירה ניתן להעלות למודעות ולדון בזיכרונות, בתחושות וברגשות של המטופל והמומחים בתחום מדווחים כי עצם היצירה עצמה הינה בעלת יכולות תרפויטיות. רבים משווים בין היצירה האמנותית לחלומות שבהם עושים שימוש הפסיכולוגים ככלי לניתוח הנפש של האדם.

הגישות השונות בטיפול באמנות

כיום ישנם שש גישות מרכזיות בשדה הטיפול באמנות להלן:
הגישה הפנומנולוגית
הגישה היונגיאנית
הגישה ההומניסטית
הגישה ההתנהגותית קוגניטיבית
הגישה ההתנהגותית
הגישה הפסיכודינמית

כל אחת מהגישות שצוינו לעיל מהווה זרם שונה בשדה הטיפול באמנויות כשכל את מהן מושפעת מזרמים אחרים בתחום הטיפול. כך למשל הגישה ההומניסטית שמבוססת על התורה המפורסמת של קרל רוג'רס דוגלת בשיקוף לא שיפוטי של היצירה של המטופל בעוד הגישה היונגיאנית שמה את הדגש על שימוש בארכיטיפים וסמלים להבנת המשמעות האישית של כל יצירה עבור כל מטופל ומטופל. בשנים האחרונות הטיפול באמנויות זוכה לפופולאריות אדירה בישראל ונראה שהוא הולך ותופס את מקומו הראוי בקרב יתר שיטות הטיפול המקובלות המוכרות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה