20.8.2014

כיצד שימוש בצבעים משפיע על רגשות?

כל סטודנט בקורס לימודי עיצוב גרפי יודע עד כמה צבעים משפיעים על רגשות. אולם מה שהיה בעבר נחלתם של חובבי אופנה בלבד, הפך עם השנים לשיקול מרכזי גם בסביבה העסקית, הציבורית והפרטית. הסיבה לכך קשורה למעורבות הדרמטית של אתרי אינטרנט בחיים שלנו. כיום לא ניתן להפעיל אתר אינטרנט ברמה גבוהה מבלי להתחשב באופי ההשפעה של הצבעים על הרגשות. הצבעים הם אחד הכלים החשובים ביותר העומדים לרשות מנהלי האתר, יצרני התוכן וכמובן המעצבים. בחירה בצבעים מסוימים יכולה לעשות את ההבדל בין אתר נגיש ופופולארי לבין אתר כושל ומנודה.


הנחות יסוד בפסיכולוגיה של הצבעים

הפסיכולוגיה של הצבעים מבוססת על מספר הנחות יסוד. ההנחה הראשונה היא שהגוף מגיב לצבעים גם ברמה הפיזיולוגית וגם ברמה המנטאלית. לפי מחקרים שבוצעו על ידי חלק מהמומחים בתחום הפסיכולוגיה, צבעים מצליחים לעורר קשת רחבה של רגשות. הסיבה לכך היא תגובה אוטומטית של הגוף ואולי שאריות מתהליך אבולוציוני שעדיין לא הגיע לסיומו.
ההנחה השנייה היא שניתן לבצע מניפולציות ולהשתמש בצבעים, כדי להשפיע על רגשות או לכל הפחות לסמן אותם. על פי ההנחה הזו, כל צבע מהווה תדר של קרינת אנרגיה. הצבע מתאים את עצמו לתדרים של מרכזי האנרגיה בגוף וכך הוא מבצע את ההשפעה בפועל. מי שבוחר צבע מסוים מעוניין לנכס לעצמו את תכונותיו וההעדפות שכולנו עושים אינן שרירותיות. העדפות אלו נובעות מסימפטיה אל צבעים מסוימים לעומת דחייה מצבעים אחרים. במילים אחרות, הנטיות האסתטיות מפנות את המקום לטובת תכונות אופי.

כל צבע והרגשות שלו

יש הרבה דוגמאות לאופן בו שימוש בצבעים משפיע על רגשות. עוד לפני כן, כדאי להקדים ולומר כי ההשפעה קיימת גם בקרב בגדים וגם בצפייה בתמונות, סרטים, אתרי אינטרנט ועוד. אין הבדל בין הפלטפורמות עליהן מוצגים הצבעים ויש פערים רק בסוג הצבע ומשמעותו. כך למשל מזוהה הצבע הכחול עם תחושות של רגיעה והרמוניה, לעומת צבע אדום המביע תקיפות ומרץ. האדום הוא גם צבע שמשפיע על מערכות הגוף. הוא מאיץ את קצב פעימות הלב ומעלה את לחץ הדם.
הצבע הכתום מתקשר ליצירתיות אך הוא יכול גם לסמן את היעדרה. הצבע הצהוב לא פחות פופולארי, היות והוא מייצג את כל טווח האנרגיות הרגשיות. יש כאלה המשתמשים בו כדי להביע שמחה ושפע, אך יש אחרים המעדיפים אותו במצבי קנאה ופחד. ברמה העקרונית, סגול מתקשר לפן הרוחני וירוק לסקרנות ורעננות. הצבע הורוד הוא ללא ספק צבע האהבה הרשמי של גברים ונשים בכל הגילאים, לעומת צבע שחור שיוצר מרחק ולכן אי מעורבות רגשית.

לסיכום, היכרות עם הפסיכולוגיה של הצבעים יכולה לעזור בעת ביצוע פרויקטים ועבודות בתחום העיצוב ויש לכך משמעות רחבה יותר מכפי שנהוג לחשוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה