24.7.2014

אמנות ישראלית עכשווית – מיצגים נבחרים

מאמר זה יסביר מהי אמנות ישראלית עכשווית, יסביר מהו הפולמוס הקבוע סביב הנושא ויכוון את קהל הקוראים אל מיצגים נבחרים מהם הוא יוכל ליהנות.

האמנות הישראלית – על מה מדובר?

האמנות הישראלית היא אמנות שנוצרה על ידי אמנים ישראלים על נושאים מסוימים שקשורים להווי הישראלי, אם מבחינת תרבות, מסורת, פוליטיקה ועוד. יש השגות רבות בקהל הישראלי לגבי ההגדרה של אמנות זו . יש אמנים שטוענים שמדובר על כל יצירה בה יש רמיזה להוויה הישראלית גם אם מדובר על אמן שאינו מתגורר בישראל ואילו אחרים טוענים שזוהי הגדרתה של אמנות שנוצרת על ידי אמנים ישראלים גם אם אין היא קשורה להווי הישראלי. יש פולמוס רב סביב הנושא מהי האמנות הישראלית, בדומה לפולמוסים אודות השאלה 'מיהו ישראלי' ו- 'מיהו יהודי'. מדובר על פולמוס שמקורו באי היכולות ליצור זהות ישראלית לגיטימית ליצירות או לאמנים שמבצעים אותם. במאמר זה נתייחס אל אמנות ישראלית כאמנות שנוצרה על ידי אמנים ישראליים על נושאים שקשורים במישרין או בעקיפין לישראל.

מהו מיצג ישראלי?

מיצג הוא מופע (performance) שמשלב תחומים של אמנות חזותית ואמנות הבמה על מנת להעביר מסר מסוים. המקור של המיצג הוא בתנועת הדאדא והמאפיינים של מייצג שקשור אל אמנות המופע הם שהוא חזותי ומוגבל בזמן, הוא משלב מדיות שונות של אמנות, הוא תמיד יוצר ריאקציה מסוימת בין הקהל ליוצר, הוא בדרך כלל בעל אופי ביקורתי (במקרה שלנו דבר זה יכול לבוא לידי ביטוי לגבי המתח בין החילוניים לדתיים, יהודים ערביים, ביקורת על החברה, הממשלה ועוד). באמנות יש גם מיצגים סטאטיים שמשלבים בין חומרי גלם שונים ועיקרם במסר לקהל הצופים.

אמנות ישראלית- מיצגים שונים

דן זקהיים היה אחד מאמני המייצג הישראלים שקידמו את אמנות המיצג במדינתנו. הוא יצר את מיצגי האמנות המפורסמים ביותר 'ליליפוט', 'קנוניה', 'להיגרר לפוליטיקה בשדה' ורשימה ארוכה של מיצגי אמנות ישראלית שהצביעו על מגוון נושאים ותחומים שהשפיעו על חיינו בישראל ובעולם. בנוסף, יש עוד רשימה ארוכה של אמנים ישראלים שיוצרים מיצגי אמנות ישראלים ובינלאומיים. בין האמנים הללו ניתן למצוא את ניר הוד, צבי לחמן, מאיה גולד, טל מצליח ועוד רבים וטובים. התרבות בישראל עשירה מאוד וכל אחד יצטרך להחליט אם הוא מעוניין לבוא לביקור בירושלים על מנת ליהנות ממייצגים של אמנות עכשווית ישראלית, אם מדובר על המוצג 'הידור נשים' במוזיאון ישראל בירושלים שכולל את עבודתן של שלוש מעצבות ומתייחסות למסורת היהודית, עיצוב יהודי ורשימה ארוכה של מיצגים נוספים, כמו למשל תערוכה של שפת הלבוש גם כאן במוזיאון 'ארון הבגדים היהודי' ועוד.

לסיכום, יש אמנות 'ישראלית' והיא מרתקת. אם אתם מגיעים לנופש בירושלים או פשוט מעוניינים "להציץ" לאחת הגלריות ולהתבונן במיצגים השונים, ירושלים והאמנים שלה מבטיחים לא לאכזב. כל שצריך הוא לברר מהם המיצגים ולהגיע.
מתעניינים באמנות ותרבות אולי הבלוג הזה יעניין אתכם - תרבות אנד דה סיטי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה