10.2.2014

התפתחות תחום הטיפול באומנות בישראל

פתרונות הטיפול המוצעים כיום בישראל הם רבים ומגוונים. גולת הכותרת שלהם היא האפשרות להתאים את סוג הטיפול, או שיטת הטיפול, אל הבעיה ממנה סובל המטופל ולספק לו את המענה הנקודתי שלו הוא זקוק. אחד משיטות הטיפול שאפשר למצוא כיום, שיטת טיפול הנחשבת לחדשה יחסית, בהשוואה לשיטות הטיפול המסורתיות, וזו גם התופסת תאוצה לא מעט לאחרונה, היא הטיפול באמנות. תרפיה באמנות מוצעת בארץ על ידי מטפלים מקצועיים, שקיבלו את הכשרתם ממוסדות מוכרים ויש להם את היכולת הגבוהה הנדרשת מכל מי שעוסק בתחום.

על הטיפול מסוג זה לאורך השנים


הטיפול באמנות בישראל נחשב לשיטת טיפול חדשה יחסית וכזו השונה משיטות טיפול אחרות באופן משמעותי. לימודי תרפיה באומנות מוצעים במסגרות השונות בשנים האחרונות ומושכים אליהם רבים. ולמרות שמדובר בתחום חדש יחסית כאן, אין מדובר בתחום חדש בעולם. ניצול האמנות לטיפול בבני אדם הינו הליך המוכר כבר בתרבויות קודמות מאד, שגילו את כוחה הרב של האמנות והעשייה האמנותית. תרפיה באמנות נחשבת לשיטת טיפול ייחודית, העושה שימוש ביצירה עצמה ובהבעתה ככלי מרכזי בטיפול הנדרש. האפשרות לבטא רעיונות, מחשבות ותחושות שונות באמצעות כלי אמנות שונים היא דרך טיפולית נפלאה והזדמנות לקבל כלים חשובים שיכולים לעזור בהתמודדות מול קשיים מסוגים שונים.

שנות השמונים והתשעים הביאו איתן שיטות טיפול מיוחדות, ובעיקר כאלו השונות משיטות הטיפול המוכרות לנו. הטיפול באמצעות אמנות תפס תאוצה בעולם כולו והחל לקח חלק חשוב ומרכזי במסגרת שיטות הטיפול המוצעות באותה התקופה. יתרונותיה הרבים של שיטת טיפול זו הפכו אותה למבוקשת מאד ולכזו שהגיעה למקומות רבים, לרבות ישראל. המטפלים הראשונים בשיטה זו בארץ רכשו את השכלתם בתחום בעיקר במדינות אחרות, שכן בארץ באותה התקופה לא היו מוסדות שהציעו זאת. אולם, ככל שתפסה תאוצה שיטת טיפול זו וככל שגבר הביקוש למטפלים, החלו יותר ויותר מוסדות לימודיים בארץ להציע אותה ולאפשר לסטודנטים לקבל את הכלים הנדרשים לכל מטפל המעוניין לטפל באמצעות אמנות.

כיצד עוזרת שיטת טיפול זו


הטיפול באמצעות האמנות יכול לסייע בכמה תחומים והוא יכול להתאים הן לילדים והן למבוגרים. מטרותיה המרכזיות של התרפיה באמנות הן שיפור התחום המוטורי, התחום הרגשי או התחום החברתי. בעזרתן של טכניקות אמנות שונות, המצריכות מוטוריקה עדינה, יכול המטפל לסייע לאלה הסובלים מבעיות בתחום זה. היכולת להביע באמצעות האמנות תחושות שונות, מאפשרת למטפל לסייע במקרים בהם המטופל סובל מבעיות רגשיות או מבעיות חברתיות. כלי האמנות השונים והדרך שבה מתבצע הטיפול עצמו נקבעים בהתאם לקושי המובא במהלך הטיפול ובהתאם לפרמטרים נוספים, לרבות גילו של המטופל. הכוח הרב שיש באמנות עצמה, בכלי האמנות השונים ובשימוש בהם, הם כלי בפני עצמו, הלוקח חלק בלתי נפרד מהטיפול ומסייע במצבים שונים בחיים בהם שיטות טיפול אחרות אינן רלוונטיות או אינן יכולות לספק את המענה הנקודתי הנדרש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה